Wróć do listy

WYCIECZKA DO KALISZA - ŚLADAMI MARII KONOPNICKIEJ

19 i 20 maja 2022 roku uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno- Wychowawczego w Wyszkowie uczestniczyli w   wycieczce do Kalisza i  Opatówka „Śladami Marii Konopnickiej”.
 W wyjeździe uczestniczyło 26 osób.
 Wyjechaliśmy  spod szkoły  autokarem o godzinie 7:00. Droga upłynęła nam wesoło na śpiewaniu piosenek oraz opowieściach o twórczości i życiu  Marii Konopnickiej -  patronki naszej szkoły. Pod hotel Calisia, gdzie mieliśmy zakwaterowanie,  dotarliśmy o godzinie 12 Po rozpakowaniu bagaży z przewodnikiem wyruszyliśmy na zwiedzanie miasta.
W pierwszej kolejności złożyliśmy wizytę Szkole Podstawowej nr 10 im. Marii Konopnickiej w Kaliszu, gdzie zostaliśmy przyjęci bardzo serdecznie. Najciekawszym miejscem była Izba Pamięci poświęcona Marii Konopnickiej. Jedna z pań, nauczycielka szkoły, opowiedziała nam ciekawe fragmenty z życia poetki, oglądaliśmy fotografie, biurko, przy którym  pracowała. Uwagę przykuwa okazałe popiersie patronki oraz strój, typowy dla ówczesnej mody. Umieszczono  tu także  przodków  poetki, którzy odwiedzili szkołę.
Po wyjściu ze szkoły odbyliśmy spacer pod pomnik Marii Konopnickiej, zdobiący osiedlowy skwer. Przedstawia okazałą postać poetki, stojącą na postumencie z dwojgiem dzieci po obu bokach.
Kolejnym miejscem zwiedzania była Baszta Dorotka - wspaniały świadek historii miasta, miejsce przepełnione legendami. Baszta Dorotka to ostatni zachowany fragment murów miejskich Kalisza,  obecnie Centrum Kaliskich Baśni i Legend.
Z murów, którymi Kazimierz Wielki otoczył Kalisz zachowała się jedynie  Baszta Dorotka       z niewielkim ich fragmentem. Postać Dorotki przybliżył nam kustosz,  była córką starosty zakochaną w ubogim szewczyku Marcinie. Okrutny ojciec  nakazał córkę zamurować w baszcie, gdzie umarła  z głodu i tęsknoty.
Po wyjściu z baszty zwiedziliśmy Bazylikę Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny oraz Katedrę Świętego Mikołaja, gdzie miał miejsce ślub poetki z Jarosławem Konopnickim.
Tego dnia zwiedziliśmy park na plantach kaliskich i znajdujący się tam  Pomnik Książki.   
Upamiętnia on tysiące książek z kaliskich bibliotek publicznych, które podczas okupacji niemieckiej  hitlerowcy wrzucili do rzeki Prosny. Rzuciliśmy okiem na fundamenty na terenie Liceum Ogólnokształcącego im Adama Asnyka, będące pozostałością Zamku Królewskiego z XIII wieku. Przy okazji popatrzyliśmy na pomnik Adama Asnyka, poetę tworzącego w tym samym czasie, co Maria Konopnicka. 
Następnym miejscem naszego zwiedzania był  Ratusz, a szczególnie wieża, z której można oglądać panoramę miasta. Dla osób niepełnosprawnych przygotowano  monitory                    z treściami  multimedialnymi oraz obrazy z kamer zamontowanych na tarasie widokowym.  Na kamienicy przy rynku są medaliony z czterema głowami. Obok jest napis: "Sławią nasz gród". Na medalionach są głowy Adama Asnyka, Marii Konopnickiej, Stefana Szolc-Rogozińskiego i Marii Dąbrowskiej.
Ostatnim z grupy najważniejszych kaliskich pomników, które podziwialiśmy był pomnik Jana Pawła II, upamiętniający  wizytę papieża w Kaliszu podczas pielgrzymki do Ojczyzny w 1997 roku.
Pełni wrażeń i zmęczeni wróciliśmy do hotelu, gdzie czekała na nas kolacja.
Drugi dzień zaczęliśmy od wyjazdu do Opatówka, gdzie zwiedziliśmy Muzeum Przemysłu. W muzeum znajduje się 12 tysięcy eksponatów dotyczących rozwoju europejskiego przemysłu.  Mimo technicznego charakteru zbiorów najliczniejszą kolekcję stanowi największa kolekcja polskich fortepianów i pianin. Fortepianów, wyprodukowanych w latach 1820–1939.  Eksponatami są katalogi, dokumenty dotyczące techniki, technologii i ikonografii, książki techniczne, plany i opisy maszyn, charakteryzujące krajowy przemysł w XIX i XX w.   Osobnym rodzajem eksponatów jest kolekcja żakardowych projektów z przełomu XIX i XX wieku, kolekcja koronek i haftów, zabytkowych i współczesnych tkanin.
Najciekawszym punktem wycieczki były warsztaty czerpania papieru. Każde z dzieci samodzielnie przygotowało dwa arkusze z masy celulozowej, pulpy. Mokre arkusze papieru były przekładane warstwami płótna, które chłopcy ściskali  w prasie, odsączając wodę. Następnie papier był suszony. Ten proces trwa dość długo. Do domu można było zabrać  własnoręcznie wykonane prace.  Udział w warsztatach czerpania papieru sprawił uczniom największą frajdę.
Osobnym rodzajem eksponatów jest kolekcja żakardowych projektów z przełomu XIX i XX wieku, kolekcja koronek i haftów, zabytkowych i współczesnych tkanin.
Kolejnym miejscem, które zwiedziliśmy było Muzeum Tkactwa, w którym uczniowie mogli podziwiać stare    i nowe maszyny tkackie. Poznali   historię tkactwa od czasów najdawniejszych.  
Wycieczka, a szczególnie pobyt w hotelu i restauracji był dla uczniów lekcją kulturalnego zachowania oraz nabycia dobrych manier. Dowiedzieli się, o różnych zawodach wykonywanych dawniej i obecnie. Było to dla nich formą zajęć z doradztwa zawodowego, z możliwością wykorzystania w dorosłym życiu.
  Uczniowie byli bardzo zadowoleni z wycieczki, wyrażając swoje emocje i opinie w drodze powrotnej. 
 Marzena Mejer
                                                                                                  Agnieszka Skoczeń