Wróć do listy

DOGOTERAPIA


Dogoterapia  wspomaga rehabilitację  oraz edukację.

W procesie dogoterapii pomiędzy dzieckiem i psim terapeutą zostaje nawiązany głęboki emocjonalny kontakt, specyficzna więź. Ta niezwykła dla dziecka relacja motywuje je do ćwiczeń, dając poczucie bezwarunkowej akceptacji. Kontakt z psem przynosi ukojenie i radość.

Cele realizowane w procesie dogoterapii to między innymi:
  • relaksacja, wyciszenie emocji,
  • wyzwalanie spontanicznej aktywności,
  • kształtowanie pozytywnych emocji dziecka w kontakcie z psem,
  • poprawa sprawności ruchowej,
  • rozwijanie koncentracji uwagi,
  • wzbogacenie zasobu słownictwa biernego i czynnego.
Zajęcia dogoterapeutyczne pozwalają pokonać dziecku lęk przed psami, przyczyniają się do wzrostu poczucia bezpieczeństwa, zwiększają motywację do ćwiczeń. Każde wykonywane ćwiczenie jest dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, jego możliwości oraz samopoczucia i dyspozycji w danym dniu.

 
Podczas zajęć z psem dzieci sprawdzają dłonią przystawioną do psiego nosa jak oddycha pies, naśladują dźwięki wydawane podczas ziewania, wycia i szczekania psa, naśladują oblizywanie się psa, delikatnie dmuchają w jego sierść, powtarzają psie komendy, poznają rasy psów, odpowiadają na pytania terapeuty, manipulują akcesoriami psa, odpinają i przypinają smycz, zakładają obrożę, podają psu smakołyki, rzucają zabawki, czeszą psa szczotką, głaskają całą dłonią, palcami, spacerują z psem po terenie szkoły, przytulają, wykonują prace plastyczne z wizerunkiem psów, uzupełniają karty pracy dotyczące zwierząt, nawlekają lub układają psie smakołyki według kodu, nalewają psu wodę do miski, dosypują karmę.

I w ten oto sposób przyjemna, beztroska zabawa z psem wspomaga harmonijny rozwój psychomotoryczny, przyczyniając się do usprawnienia komunikacji werbalnej, funkcji wzrokowo-słuchowych, orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej, rozwijając zakres koncentracji uwagi i znacząco poprawiając sprawność ruchową.