Wróć do listy

FABRYKA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W WYSZKOWIE - krótka historia

Uczniowie klas branżowych, w ramach projektu edukacyjnego "Wyszkowskie zakłady pracy - dawniej i dziś", poznali historię następnego zakładu pracy, który funkcjonował w naszym mieście przez 30 lat. 
Zgromadzili informacje i fotografie, korzystając z różnych źródeł informacji oraz dzięki uprzejmości Quad Wyszków, odwiedzili siedzibę dawnego FSO.
 
Oto informacje, które zgromadzili:
 
 Filia warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych w Wyszkowie
1. Przez 30 lat funkcjonowała w Wyszkowie filia warszawskiej Fabryki Samochodów Osobowych, gdzie produkowano m.in. skrzynie biegów do samochodów marki Fiat i Polonez.
2. W 1970 roku staraniem władz administracyjnych i politycznych powiatu wyszkowskiego podjęto działanie zmierzające do budowy filii FSO w Wyszkowie. Chciano stworzyć stanowiska pracy dla nadwyżki siły roboczej. Starania te zostały zaakceptowane przez Wojewódzką Radę Narodową i Komitet Wojewódzki PZPR oraz pozytywnie przyjęte przez Zjednoczenie Przemysłu Motoryzacyjnego w Warszawie 
3. W kwietniu 1972 roku przy ul. Armii Czerwonej 120 (obecnie ul. Pułtuska) w Wyszkowie rozpoczęły się prace przygotowawcze. Pod budowę fabryki przeznaczono obszar o powierzchni 20 hektarów. Dwa lata później Minister Przemysłu wydał zgodę na utworzenie w ramach FSO Zakładu Produkcji Części Zamiennych z siedzibą w Wyszkowie. 
4. Zakład Produkcji Części Zamiennych w Wyszkowie otwarto w maju 1974 roku.  Pierwszym dyrektorem zakładu został inż. Bogdan Cieśliński. Początkowo w Wyszkowie były wytwarzane trzybiegowe skrzynie do samochodu marki Warszawa, montowane też w samochodach dostawczych marki Żuk i Nysa. 
5. W marcu 1975 roku Zakład Produkcji Części Zamiennych przemianowano na Zakład Zespołów Napędowych FSO, uruchomiono produkcję skrzyń biegów do samochodów dostawczych marki Żuk, Nysa i Tarpan, produkcję tę przeniesiono z FSO Warszawa. Fabryka rozwijała się, w październiku 1976 roku osiągnęła pełną zdolność produkcyjną. Dwa lata później przejęła z Warszawy produkcję kół rozrządu do silnika fiata, pierścieni synchronizatora oraz otoczek kół zębatych do skrzyń biegów samochodów marki Fiat 125p i Polonez. 
- W kulminacyjnym momencie zakład zatrudniał około 1 800 pracowników.
5. W lipcu 1981 roku  do ZZN Wyszków został włączony wyszkowski zakład sprężyn, który był zakładem terenowym Zakładu Sprężyn Motoryzacyjnych FSO Warszawa
 6.W 1991 roku produkcja i montaż skrzyń biegów do poloneza odbywały się w stu procentach w Wyszkowie.
7.Połowa lat 90. to przekształcenia własnościowe w FSO. W sierpniu 1995 roku podpisany został List Intencyjny między Ministerstwem Przemysłu i Handlu a koreańskim koncernem Daewoo w sprawie udziału konsorcjum w prywatyzacji Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie. 
8. Od marca 1996 roku rozpoczęła działalność spółka Daewoo-FSO Motor. Zakład Zespołów Napędowych w Wyszkowie został oddziałem spółki, ale bez przydziału do uruchomienia zespołów na potrzeby produkcji modeli samochodu marki Lanos i innych. 
9.W latach 1997–1999 w ZZN produkowano skrzynie biegów do zmodernizowanych polonezów (Atu, Caro), a także przymierzano się do uruchomienia produkcji skrzyń biegów do lanosa. 
10.Pod koniec 1999 roku spółka Daewoo-FSO zdecydowała o likwidacji ZZN, na jej miejsce powstała  spółka ZENA Wyszków. 
Niestety, Daewoo zbankrutowało i opuściło Polskę. W 2003 roku z powodu zadłużenia ZENA zostaje zlikwidowana.
11.Obecnie na miejscu po ZZN funkcjonuje Quad Europe - drukarnia