TERAPIA RĘKI I i II STOPNIA
Terapia ręki powstała w odpowiedzi na potrzebę usprawniania małej motoryki czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców mający na celu zaangażowanie całej kończyny górnej w wykonywanie różnorodnych zadań poprawiających jej funkcjonowanie i doskonalenie ruchów precyzyjnych, w tym przygotowanie do pisania.
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
Terapia skierowana jest przede wszystkim do dzieci wykazujących:
- zaburzenia napięcia mięśniowego w obrębie kończyny górnej (wzmożone lub obniżone napięcie)
- nieprawidłową postawę ciała
- problemy z wykonywaniem codziennych czynności (picie z kubka, zapinanie guzików)
- problemy w zabawach manipulacyjnych (układanie małych przedmiotów, lepienie plasteliny)
- zaburzenia grafomotoryczne (pisanie, malowanie)
- zburzenia koordynacji wzrokowo – ruchowej
- problem z koordynacją ruchową
- wspomagająco w opóźnieniu rozwoju mowy
Terapia ręki ma na celu:
- usprawnianie małej motoryki, czyli precyzyjnych ruchów dłoni i palców jak i dostarczenia wrażeń dotykowych i poznania dzięki nim różnych kształtów i struktur materiałów
- są do ćwiczenia i zabawy mające sprawność ruchową dłoni dziecka, umiejętność chwytu oraz koordynację pomiędzy dłońmi
- a także naukę pisania
Cele terapii ręki:
- cel główny – samoobsługa, komunikacja i interakcje społeczne
- cel wiodący/kierunkowy – uszczegółowienie celu głównego, określa kompetencje, umiejętności, jakie powinny być osiągnięte
- cele szczegółowe – wskazują badania, jakie są stawiane w ramach jednej jednostki terapeutycznej.
Elwira Gajkowska