ZAJĘCIA REWALIDACYJNO-WYCHOWAWCZE
Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze są formą realizacji obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież niepełnosprawną intelektualnie w stopniu głębokim. Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju psychoruchowego uczestników zajęć, uzyskanie jak największej niezależności w codziennym funkcjonowaniu, poszerzanie zainteresowań otoczeniem. Praca z każdym uczniem przebiega w oparciu o indywidualne programy rewalidacyjno-wychowawcze, które opracowują nauczyciele prowadzący zajęcia we współpracy z psychologiem oraz w zależności od potrzeb innymi specjalistami.
Zajęcia obejmują w szczególności:
Indywidualny Program Rewalidacyjno–Wychowawczy zawiera:
Metody i formy pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
Zajęcia obejmują w szczególności:
- naukę nawiązywania kontaktu w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć;
- kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć;
- usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej;
- wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia;
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu;
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie;
- naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości
- i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
Indywidualny Program Rewalidacyjno–Wychowawczy zawiera:
- cele realizowanych zajęć;
- metody i formy pracy z uczestnikiem zajęć;
- zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
Metody i formy pracy z osobami z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- Metoda Ruchu Rozwijającego /W. Sherborne/
- Kinezjologia edukacyjna P. Denisona
- Metoda Christophera Knilla
- Metoda Zabawowa
- Muzykoterapia
- Metoda treningu i uczenia się percepcyjno – motorycznego N. C. Kepharta
- Biblioterapia
- Malowanie 10-cioma palcami
- Poranny krąg - stymulacja polisensoryczna wg pór roku
- Metody relaksacyjne
- Aromatoterapia
- Masaże ciała
- Zabawy paluszkowe
- Alternatywne metody komunikowania się